Portabel hemtelefoni

När man bor själv som jag gör händer det rätt ofta att vänner och bekanta, myndigheter och potentiella arbetsgivare söker mig via telefon. Oftast ringer dessa först mitt hemnummer. Det är ju billigast och när jag dessutom har röstbrevlåda så verkar de hellre vilja lämna ett meddelande än söka mig på mobilen. Detta har irriterat mig så länge jag bott själv och jag har ofta önskat att jag kunde koppla om hemnumret till mobilen och på så sätt alltid vara tillgänglig …men… så har vi ju det här med kostnader och hittills så har det ju varit så att det blir jag som får stå för kostnaden för att vidarekoppla samtalet till min mobil, vilket inte har varit särskilt billigt med ett minutpris strax under kronan.

Men så tipsade min far mig om att min syster och hennes sambo hade hittat en lösning där de betalade en låg fast avgift för precis den tjänsten jag letat efter. Jag betalar en fast avgift på 49kr/mån och då ansluts mitt hemnummer till min mobil och alla kan nå mig genom att ringa ett vanligt samtal till det fasta nätet. Jag slipper betala någon extra kostnad för att få samtalet vidarekopplat och den som ringer betalar endast vad det kostar att ringa till en telefon i det fasta nätet. Helt suveränt!

Nu har jag dessutom gjort det så smart att jag har ett mobil- abonnemang där jag betalar en fast avgift på 69kr/mån och då ringer jag ”gratis” 50 timmar i månaden till det fasta nätet och alla som har Tre. Det enda jag betalar är en uppkopplingsavgift på 69öre/samtal och sedan kan jag prata på utan att behöva känna någon stress över att samtalet kostar en massa pengar. …för faktum är ju att eftersom jag inte är hemma under dagarna så har det ju blivit så att jag ofta, via mobilen, fått ringa upp de där personerna vars samtal jag missat när jag varit ute…

Tack vare den nya lösningen jag hittat så kommer folk som söker mig nu via mitt hemnummer att få tag i mig även om jag inte är hemma och jag kommer därmed att slippa behöva kolla av min röstbrevlåda och ringa upp folk som lämnat meddelanden… inte lika ofta i alla fall… för jag kommer ju även i fortsättningen att ha en röstbrevlåda till mobilen! 🙂

//CivXL

4 Responses to Portabel hemtelefoni

  1. Pandora skriver:

    Den dagen 3 sänker kostnaden för utlandssamtal kan jag också tänka mig att portera mitt nummer, men att ringa till USA med 3 kostar 4,25/minut eller nåt och med ComHem kostar det ca 49 öre. 🙂 Har inte exakt koll, men stor skillnad är det i alla fall, särskilt som mina samtal dit sällan håller sig under en halvtimme. För man har väl inte kvar linjen hemma så att man kan ringa ut från den? Kände plötsligt att jag inte riktigt vet hur detta funkar…
    Är i alla fall glad åt att du är nöjd! Det är det viktiga. Vi hörs. Stor kram

    • civxl skriver:

      Halloj!
      Ringer ju aldrig utomlands så det där har jag ingen koll på. Har du så du får ta del av Combo-rabatten? I så fall kan du göra som jag gjort och ha kvar en lina gratis hos ComHem. Det nummer du porterar kopplas ju till ditt mobilabonnemang så det ligger inte kvar hos ComHem. Numret jag har kvar har jag tänkt använda som ”säkerhetslina” om något skulle strula och jag behöver ringa. Har dessutom det numret hemligt 🙂
      …men, men… nu ringer vi ju nästan gratis till varandras mobiler i alla fall 🙂 KramKram

  2. Pandora skriver:

    Jo, jag har ComBo… så vi ringer ju ”gratis” med det numret också. Har även jag ett extra nummer som är hemligt, bara för att det går att ha det. Tänkte inte på att jag har två nummer, men å andra sidan har jag inte alltid full täckning med 3 inne i lägenheten. Det är för tjocka betongväggar eller vad de hade för ursäkt sist att samtalen bryts inomhus i en storstad. Hade aldrig det problemet med Telenor…

    • civxl skriver:

      Ingen täckning… då förstår jag att du inte vill byta 🙂
      Jag hade problem med täckningen till Comviq men 3 verkar funka bättre. Det är ju liksom förutsättningen för att kunna ha mobil hemtelefon

