Kreativa lösningar

Under många år har jag funderat på att starta eget och erbjuda mina kunskaper inom data/IT som någon form av tjänst. Problemet har varit och fortfarande är att jag inte kan starta eller äga ett bolag, inte ens en enskild firma, så länge jag är inskriven hos arbetsförmedlingen för då förlorar jag rätten till ekonomiskt stöd i form av A-kassa eller som i mitt fall Aktivitetsstöd. Jag kan med andra ord inte mjukstarta något utan det måste bära sig ekonomiskt från i princip dag ett.

Min plan har under alla dessa år därför varit att först försöka få tag i  ett jobb där jag har den ekonomiska tryggheten i en anställning som grund och sedan starta en enskild firma lite vid sidan om. Allt eftersom jag sedan får mer att göra i mitt bolag kan jag gå ner i arbetstid och ägna mer tid åt mitt företag och på sikt kanske helt försörja mig som konsult.

Sedan några år tillbaka har jag ju mitt lilla hobbyprojekt, CivXL.net, där jag har lite inkomster relaterat till reklam på hemsidan. Detta projekt deklarerar jag som inkomst av hobbyverksamhet och är därför tillåtet även om jag går arbetslös. Detta eftersom det inte är att anses vara en näringsverksamhet utan ses som en hobby utan vinstsyfte. Att det sedan givit ett överskott är ju positivt även om det inte är syftet med siten utan snarare en välkommen bonus 🙂

Nu har funderingarna på att försöka starta eget återigen poppat upp till ytan men eftersom jag fortfarande sitter i ett moment 22 när det gäller de ekonomiska förutsättningarna så har jag tvingats börja leta efter alternativa, kreativa lösningar. Att erbjuda mina kunskaper inom data/IT i form av ett hobbyprojekt går dock inte eftersom det skulle vara att erbjuda en tjänst mot betalning och det är inte tillåtet. Som ni förstår är de olika regelverken oerhört komplexa och det är inte alltid lätt att förstå vad som gäller.

Det jag trots allt kommit fram till är att den enklaste lösningen för mig är någon form av timanställning i samband med varje enskilt uppdrag. Fast här har jag märkt att de flesta potentiella kunder snarare vill kunna få en faktura som de betalar och på så sätt slipper all administration kring en anställning. Det är här den kreativa lösningen behövs för att jag ska kunna skicka en faktura som företaget kan betala, utan att jag själv har ett registrerat bolag.

Det jag behöver hitta är med andra ord ett företag som jag kan ha en anställning hos där jag endast plockar ut lön efter de antal timmar som jag kunnat fakturera. Detta skulle även innebära att jag kan stå kvar som arbetssökande och få ut ersättning för de timmar jag inte lyckas hitta uppdrag som konsult. Det bolag jag får hjälp att fakturera via skulle givetvis få en del av det jag drar in för att täcka sina administrativa kostnader så i princip skulle det vara en win/win situation för bägge parter.

Nu gäller det bara att dels hitta det där företaget att fakturera via och dels att börja bygga på en plattform utifrån vilken jag kan marknadsföra mina tjänster. Det senare har jag redan börjat med då jag i veckan registrerade en ny domän där jag ska sätta upp en hemsida för projektet och i helgen har jag tänkt sätta mig och börja spåna på hur jag bäst presenterar upplägget och de tjänster jag har att erbjuda.

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

