Frustration

Idag känner jag mig lite frustrerad. Trodde jag hittat den perfekta lösningen för att kunna mjukstarta mitt lilla projekt men åter igen så krockar olika regler och myndigheters tolkningar av regelverken.

Jag har ju letat efter ett sätt att kunna fakturera mina tjänster via ett externt bolag där jag är anställd och på så sätt inte behöva skaffa en egen f-skattsedel och därmed ramla utanför systemet. Lösningen jag trodde skulle kunna fungera kallas Egenanställning och går ut på just detta. Jag står inte som ägare utan blir anställd i ett värdföretags dotterbolag där jag är den ende anställda. All fakturering sker via bolaget och jag får ut en lön för arbetade timmar precis som om jag hade en timanställning  i vilket annat företag som helst. Värdföretaget sköter all administration av bolaget och tar ut en procent av det som faktureras som ersättning. Idén bakom anställningsformen egenanställning är just att underlätta för individer att kunna mjukstarta en verksamhet utan att individen behöver registrera ett eget bolag.

Det är nu jag blir frustrerad för när jag dubbelkollar med A-kassan om hur de ställer sig till egenanställningar så är det bom stop. Detta är svaret jag fick: “anställningsformen jämställs med att man har eget företag. Man kan inte få arbetslöshetsersättning jämsides med detta, utan man betraktas som egen företagare.” Så oavsett hur många timmar jag arbetar och får lön som egenanställd så anses jag ha en anställning på 100%. Det går med andra ord inte att vara timanställd på deltid och sedan “stämpla upp” till heltid när man är egenanställd.

Tillbaka på ruta ett igen och fortfarande på jakt efter en lösning som funkar. Trist att regelverket ska vara så komplicerad och skapar denna utträngningseffekt för personer som likt mig saknar kapital eller en trygg anställning att falla tillbaka på. Jag vill ju kunna göra rätt för mig och inte behöva trixa med lösningar i juridikens gråzoner. Frustrerande!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

