Elva år av saknad

Idag är det elva år sedan min mor gick bort i sviterna efter lungcancer 55 år ung. Hon hade då rökt dagligen redan hon var 14 år. Juldagen 1999 var dagen då allt plötsligt förändrades, mitt i hysterin inför millenium skiftet dessutom.

Att förlora en nära anhörig under jul och nyår har för mig helt förstört dessa helger. Allt tal om att fira, att mötas och umgås, att vara med familjen, allt blir bara kaos och allt för bara tankarna till ond bråd död.

Vem vet, min mor hade kanske levt idag om inte sjukhuset var tvunget att dra ner på resurserna för att det var helg? Bara blotta tanken att detta kanske kunde påverkat utgången gör mig ännu mer frustrerad och anti allt firande.

Nu går det inte att vrida tillbaka klockan och på något sätt måste jag ändå blicka framåt. Genom åren har jag börjat lära mig hantera sorgen och gå vidare, men jul och nyår blir aldrig som de var när min mor levde.

Elva år har gått men en dag som denna känns saknaden lika tung som den dagen min mor gick bort. Elva år av saknad…

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

