Nytt år igen

Då sitter vi här igen, ett nytt år är till ända och man är ett år äldre. Dax att summera, lämna det som varit och försöka se framåt. Här kommer lite tanker om det som varit, är och förhoppningsvis kommer.

Att summera ett år
För ett år sedan var mitt liv kaos, jag mådde pyton och orkade knappt ta mig ur sängen på morgnarna.  Mot min vilja hade jag blivit placerad i arbetsträning inom Samhall och satt på LoveFilms lager dagarna i ända och packade DVD-filmer. Kände mig helt överkörd av min handläggare på arbetsförmedlingen, omyndigförklarad och helt värdelös i samhällets ögon.

Det var som värst innan jag hade två veckors ledigt i juni. Då räckte det med små skitsaker för att jag skulle hamna i obalans, bryta ihop och falla i ohämmad gråt. Vid flera tillfällen var det så illa att jag gick hem ifrån ”jobbet” för jag inte orkade. Andra dagar tog jag ledigt med kort varsel mitt i veckan för jag helt enkelt inte orkade ta mig hemifrån och behövde få sova.

Två veckor ledigt i juni blev vändpunkten. Då fick jag äntligen tid att komma ikapp mig själv och åter börja pussla ihop livet. Insikten om varför jag mådde så dåligt började växa fram. Insikten om att min kropp sa ifrån för att jag inte lyssnade på dess signaler. Insikten om att jag har en nedsatt fysisk arbetsförmåga kopplad till stress och fysisk ohälsa. Jag försökte leva som en fullt frisk 20 åring… ohållbart!

Som tur är var mina sista månader på LoveFilm ganska lugna eftersom det var sommar och lite att göra. Detta gjorde att jag ganska ofta kunde gå någon/några timmar tidigare. Tillsammans med att jag styrde upp min tid och drog ner på aktiviteter utanför ”jobbet” gjorde det att jag mådde rätt ok när jag lämnade Samhall i september. Bara att slippa eländet gjorde även det nog sitt. 🙂

I mitten av september gick jag in i fas 3 inom arbetsförmedlingens Jobb och Utvecklingsgaranti. Rent konkret innebar detta att jag gick från LoveFilm till ett företag som heter MediaCopy. Till MediaCopy sökte jag självmant och jag måste säga att jag verkligen trivs där än idag. Ända nackdelen är ju att det inte är ett riktigt jobb med en riktig lön, utan bara ännu en tillfällig lösning där jag går på bidrag.

På MediaCopy har jag hittills varit sysselsatt med att digitalisera gamla fotografier från framförallt Världskulturmuseet. Hur detta är tänkt att göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden är dock ett stort frågetecken och jag tror knappast det ökar mina chanser att få jobb. Men det är ju sysselsättning och då jag kan jobba på i min egen takt och jag trivs så mår jag oerhört mycket bättre idag än vad jag gjorde för ett år sedan.

Året som just passerat har som ni säkert förstår varit oerhört omtumlande men förhoppningsvis har jag lärt mig mer om hur jag fungerar, lärt mig lyssna på min kropp och lärt mig sätta gränser som gör att jag kan fungera i vardagen.

Jag är stresskänslig och jag behöver mer tid för återhämtning än en fullt frisk person. Detta gör att att jag måste vårda den tid jag har och väl välja var jag lägger min energi för att inte gå in i väggen och åter hamna i utmattningsdepressioner.

Att se framåt
Om inget oförutsett inträffar (som att jag skulle få tag i ett riktigt jobb) kommer jag vara kvar på MediaCopy fram till åtminstone hösten 2012. Min förhoppning är att inte bli kvar ända tills dess men om man är realist så inser nog de flesta att mina chanser att hitta ett jobb inte ökar genom att digitalisera 100 år gamla fotografier.

Nu är det dock så att vi är en grupp på MediaCopy som fått ett pilotprojekt godkänt inom ramen för vår sysselsättning i fas 3 på MediaCopy. Till en början löper detta projekt fram till sommaren men det finns möjlighet att få mer tid om så behövs och projektets deltagare fortfarande utvecklas. Själva tanken med projektet är att vi får avsätta tid för personlig utveckling genom självstudier. Målet är att aktualisera och utveckla vår kompetens inom data/IT och därmed öka våra chanser att hitta jobb alternativt starta eget.

Projektet kallar vi Projekt E-handel och tanken är att vi ska fördjupa våra kunskaper inom området marknadsföring och försäljning på Internet. För mig personligen innebär detta att jag fått 6 månader där jag på heltid kan aktualisera och fördjupa mina kunskaper i olika publiceringssystem (CMS), E-handelsplattformar och tekniker för webbprogrammering. Tillsammans med de övriga i projektgruppen kommer jag även lära mig mer om att arbeta fram en affärsplan, marknadsföring på Internet och regelverket kring att starta eget företag.

Vi kommer fortfarande vara sysselsatta inom fas 3 heltid på MediaCopy, men istället för att digitalisera fotografier kommer vi att ”arbeta” heltid inom projektet.

Personligen ser jag detta som en enorm möjlighet att få en chans att gå på djupet och lära mig åtminstone ett par olika publiceringsverktyg riktigt bra. Vem vet, har jag tur kanske det leder till ett jobb på sikt… eller att jag hittar tillräckligt med kunder för att våga ta steget och starta eget. Idealt hade jag velat vara anställd på 50-75% och sedan ha ett litet bolag som hobby vid sidan om, men den drömmen är jag nog inte ensam om. 🙂

Ett Nytt År
Ännu ett år är till ända och personligen är jag oerhört glad att detta året äntligen är över. Även om jag fortfarande är arbetssökande och har mina begränsningar så är utsikterna för att det nya året ska bli ett bra år mycket goda. Nu gäller det bara att ta vara på tillfället jag fått och fortsätta utvecklas som människa. Som Therese brukar säga: Våga, Vårda, Vinn!

Gott Nytt År!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

