Grönt ljus för Egenanställning

Idag var det dax för ett nytt möte med Lennart Kurlberg från Arbetsförmedlingen (AF). Inför detta möte har jag mailat Kurlberg en rad frågor kring detta med att hitta en väg för att kunna mjukstarta ett företag utan att riskera bli utsparkad från den aktivitet jag är sysselsatt i inom ramen för Jobb och Utvecklingsgarantin.

Om ni läst mina tidigare inlägg så vet ni att den lösning jag hoppats kunna använda kallas Egenanställning. En lösning där jag blir anställd de timmar jag själv kan ragga uppdrag och fakturan går sedan via den ekonomiska förening jag skriver egenanställningsavtal med. Fördelen med denna lösning är att jag inte behöver någon F-skattsedel och därmed fortfarande räknas som arbetstagare. Nackdelen är att den ekonomiska föreningen givetvis vill ha betalt för besväret vilket gör att de administrativa kostnaderna troligen blir något högre än om jag själv skött bokföringen. I mitt fall är dock de ökade kostnaderna värt att ta eftersom alternativet hade varit att jag annars hade behövt ha full täckning med jobb från första dagen. Hittills har jag dock inte lyckats få något klart besked om vad som gäller och därav mötet med Kurlberg.

Hur gick då mötet… som du säkert utläst av rubriken så fick jag ett OK och grönt ljus för denna lösning förutsatt att jag inte lyfter ersättning från AF samtidigt som jag jobbar… vilket är ganska självklart. 

Konkret innebär detta att jag nu på allvar kan börja marknadsföra mina tjänster och börja ta uppdrag, men innan det sker måste jag först få till ett möte med min handläggare på AF för att stämma av några detaljer och få detta klartecken på papper. När det är gjort ska jag sedan  boka ett möte med Uppdragshuset för att skriva egenanställningsavtal.

Känns härligt att det äntligen börjar röra på sig och att jag i och med detta kan börja komma igång på allvar med mina planer för att på sikt starta eget företag. Vägen via en egenanställning verkar trots allt vara lösning… så nu gäller det bara att börja jaga uppdrag!

//CivXL

2 Responses to Grönt ljus för Egenanställning

  1. AnnaCharlotta Ericsson skriver:

    Hej!
    Jag hitta dig av att söka på ”f-skattsedel i fas 3”. Plötsligt öppnade sig ett litet hopp om att det kan fungera. Mitt arbete att hålla mig över ytan i fas 3 har varit en utmaning och nu vill jag verkligen komma igång med min idé. Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsenheten har inte den information som behövs om regler i fas 3 och jag har letat själv för att hitta en utväg ur detta hål med sörja. Snälla ge mig en konkret förklaring hur du fick ditt godkännade från af till egenanställning. Jag känner ett ansvar för detta brutala system som en del av oss hamnar i. Något måste göras!! Vad som helst!
    Mvh AnnaCharlotta

    • civxl skriver:

      Hej AnnaCharlotta!
      Det är flera bitar i det svar du söker. Grunden är dock att jag fortfarande är i aktivitet på heltid inom fas 3 och sköter mina uppdrag som Egenanställd på fritiden. Enligt reglerna så är det tillåtet att ha en bisyssla vid sidan om den aktivitet man är hänvisad till och det är detta som gör att en Egenanställning är OK. Den överenskommelse jag har med Arbetsförmedlingen (AF) är just detta. Jag fortsätter i den sysselsättning jag är placerad i och jobbar extra på kvällar och helger.

      Det som däremot INTE är tillåtet är att inneha en F-skattsedel! Det är här en Egenanställning kommer in i bilden. Du blir då anställd hos Egenanställningsföretaget, de blir din F-skattsedel och all fakturering sker via dem. Du bör även se upp med hur mycket du jobbar extra… för om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor så är risken stor att A-kassan säger nej till din Egenanställning!

      Lättast är om du går in på uppdragshuset.nu och kontaktar Susanne Gulin. Sedan vill jag även råda dig att prata med din handläggare på AF igen och hänvisa gärna till Lennart Kurlberg som är samordnare för fas 3 i Göteborg.

      Hoppas detta svar gjort det lite klarare 🙂
      //CivXL

