Budgetunderskott

Satt precis och såg över min budget för året… ingen munter läsning! När alla fast utgifter är betalda och 2000kr per månad avsatta till mat och andra hushållsprodukter kommer jag att gå back ca 2500kr i år.

Notera att jag då inte räknat in kostnader för mediciner, läkarbesök, klippning, kläder och nöjen… det finns helt enkelt ingen plats för sånt i budgeten utan dessa utgifter måste ingå i de 2000kr jag budgeterat för mat, och då går jag ändå back så gått som varje månad. Värt att veta i sammanhanget är att Socialstyrelsen i sina beräkningar gällande Livsmedel, Kläder/skor, Fritid och Hygien räknar 2800kr per månad  som minimum för en ensamstående där jag budgeterar 2000kr.

Så varför ansöker jag då inte om försörjningsstöd? Jo, dels har det att göra med skammen att inte kunna försörja sig… jag vill klara mig på egen hand! Men sedan har det även att göra med det faktum att jag till och från har sidoinkomster som är så gott som omöjliga att förutse, det är dessa som hittills hållit mig flytande… plus en far jag kunnat låna av när det krisat till sig.

Skulle jag trots allt ansöka om försörjningsstöd skulle jag ändå inte fått det eftersom jag har en tillräckligt hög inkomst som jag enligt normen skall klara mig på. Socialstyrelsens norm täcker nämligen inte kostnader för studielån, försäkringar och liknande… så jag får klara mig på mina ca 9000kr efter skatt och någon buffert för oförutsägbara utgifter existerar inte…

Hmm… blir inga nya kläder i år heller, och semester kan vi glömma!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

