Vetenskapsfestival

Under veckan som gått har jag varit på ett antal event i samband med Vetenskapsfestivalen som går av stapeln i Göteborg denna vecka. Det har varit många intressanta möten och jag har fått massor av kreativa tips och inspiration… men…

All inspiration i världen räcker inte om man inte har resurser och förutsättningar att förverkliga det man brinner för. Kvar blir då bara tomheten, känslan av handlingsförlamning och meningslöshet. Visst är det kul att bli inspirerad… men tom inspiration utan konkret uppbackning som möjliggör ett förverkligande är i mina ögon bortkastad tid. Mycket snack och ingen verkstad!

Resultatet blir istället att jag sjunker ännu djupare i det bottenlösa hål där jag sitter fast. Ett hål kallat ”fas 3” som hyllas av regeringen som något oerhört positivt för oss som fastnat i det utanförskap långvarig arbetslöshet skapar. Faktum är att det är precis tvärt om! Fas 3 cementerar utanförskapet och gör det än svårare för oss som hamnat där att få tag i ett riktigt jobb.

Som sagt… all inspiration i världen ändrar inte den verklighet i vilken jag tvingas leva. Sluta snacka och gör något åt eländet istället!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

