Career Days

Idag har det varit fullt ös hela dagen på Scandinavium i Göteborg när Career Days besökte stan. Måste erkänna att jag inte hade särskilt höga förhoppningar på eventet men jag blev glatt överraskad. Det har varit en dag full av nya kontakter och positiv feedback. Hmm… de enda jag är missnöjd med är Arbetsförmedlingens (AF) monter, men jag misstänker att de främst var där för att lobba gent företagen… oss arbetssökande i fas 3 vill de ju inte veta av!

En stor anledning till min besvikelse gent AF är det faktum att Regeringen i veckan beslutade att det från och med nu är tillåtet för personer i Jobb och Utvecklingsgarantins tredje fas (JUG fas 3) att gå arbetsmarknads- utbildningar. Problemet är att när jag frågade AF’s representanter om vad som gäller så har de inte fått någon info än. Den bild de fått via media är dock att man mer eller mindre först måste ha ett anställningskontrakt klart innan det kan bli aktuellt med något utbildningsinsats från AF… låter som hönan och ägget åter igen!

För vilken arbetsgivare vill binda upp sig och vänta in en utbildning när den troligen kan få tag i ett antal alternativa kandidater som redan har efterfrågad kompetens… I mina ögon är detta med möjlighet till utbildning därför bara en väl genomtänkt skenmanöver. Helt verkningslös i realiteten!

Bortsett från AF’s monter så fanns det massor med utställare som gav positiv feedback på mina meriter och önskade vidare kontakt. Så nu har jag ett tiotal visitkort och kontakter att följa upp i veckan som kommer. Kanon!

Om ni läst mina tidigare inlägg så kanske ni minns att jag deltar i en projektgrupp på MediaCopy som bl.a. tittar på olika möjliga affärsidéer kopplade till webben. Som en kul grej ”pitchade” vi en av dessa idéer mot en panel i Venture Cup’s monter på mässan. Så gott som helt oförberedda fick vi 60 sekunder på oss att sälja in vår idé… personligen tycker jag vi lyckades väl och fick riktigt bra respons. 🙂

Idén vi pitchade är Gothenburg4u, en virtuell mötesplats där du som användare är medkreatör. Konceptet är fortfarande bara i sin linda men visionen är klar. Vi vill bygga en mötesplats skapad av Göteborgare för Göteborg. Genom att integrera sociala medier och väva samman redaktionellt material med användargenererat innehåll vill vi skapa en portal eller plattform som fungerar som en möjliggörare för regional utveckling och integration. Vi tror att vi genom att locka till delaktighet även kan skapa förutsättningar för möten, möten som i sin tur ökar chanserna till utbyte av idéer och positiv samverkan.

Är det något du saknar på de befintliga sidor som finns om Göteborg? Vi vill ha tips och feedback från dig! Gilla oss på facebook och hjälp oss bygga ett virtuellt Göteborg.

Som sagt… en intensiv men mycket positiv heldag!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

