Ovisshet och Smärta

Nu har jag pratat med läkaren igen och det visade sig att hon inte uteslutit reumatism trots allt… det är bara det att det inte syns på några prover än. Så nu blir det några veckor till av ovisshet innan det är dax att ta nya prover, om inte svullnaden och smärtan i händer och leder läkt ut av sig själv innan dess. (vilket känns ganska osannolikt!)

Om ni missat mina inlägg på facebook så har jag sedan snart sju veckor grymt ont i bägge händerna, handleder, överarmarna, axlar och nacke. Den senaste tiden har problemen även börjat sprida sig till knäna och fötterna vilket gör att jag idag går på starka smärtstillande mediciner.

Det största problemet är dock att läkaren inte vill sjukskriva mig, inte ens på deltid. Det faktum att jag inte har en riktig anställning gör att hon anser att detta bör gå att lösa inom ramen för mitt deltagande i fas 3… eller som hon säger… ”en sjukskrivning är inte den bästa lösningen”… istället är det upp till mig att ”hitta en lösning inom systemet” trots att jag egentligen borde vara sjukskriven åtminstone på halvtid med tanke på att vi ännu inte hittat en medicinering som fungerar.

Som det är nu går jag med konstant värk framförallt i händer och handleder. Detta gör att ALLT jag använder händerna till medför smärta (som att t.ex. skriva detta inlägg! *ajajaj*).

Värst är det på morgonen innan de starka morfinliknande tabletterna börjar verka. Då kan jag knappt hålla i en tandborste och än mindre få på mig ett par strumpor. Smärtan på morgonen gör att allt tar så otroligt mycket längre tid så trots att klockan ringer 04:45 så är det näst intill omöjligt för mig att hinna ta mig till ”sysselsättningen” som börjar 08:00. När jag väl är där blir det mest att jag sitter av tiden och gör så lite som möjligt för att undvika smärta. När jag kommer hem på kvällen blir det bara något enkelt att äta och sedan lägger jag mig för natten redan kl 20:00.

Problemet är ju att vi ännu inte hittat en nivå där de smärtstillande fungerar som de borde. Jag tar en tablett på kvällen som fungerar antiinflammatoriskt och smärtstillande. Denna ska verka i 24 timmar men mister sin effekt redan vid lunch dagen efter. Detta gör att smärtan blir värre ju längre dagen går.

Utöver tabletten jag tar på kvällen så har jag en tablett som jag tar tre gånger per dygn. Detta är en morfinliknande tablett som verkar mot smärtcentra i det centrala nervsystemet och ryggmärgen. Problemet med denna tablett är att den är starkt beroendeframkallande och gör mig dessutom trött, dåsig och ofokuserad. M.a.o. en tablett jag helst skulle vilja vara utan!

Trots denna tunga medicinering så har jag mer eller mindre konstant värk och upplever stora begränsningar i vardagen på grund av att jag inte klarar av att göra ens de enklaste vardagssysslor utan att det gör fruktansvärt ont… Fattar fortfarande inte varför min läkare inte kan sjukskriva mig?!?!?

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

