Tillbaka i vardagen

Efter två veckors ledighet var det dax att åter ta sig till sysselsättningen på MediaCopy nu på morgonen. På ett sätt är det skönt att vara tillbaka men samtidigt hade jag gärna varit hemma ett bra tag till. På grund av smärtan så känns det inte som om jag varit ledig… och vore det inte för att läkaren vägrar sjukskriva mig så hade jag hellre sparat mina lediga dagar och varit sjukskriven. Jag har ändå inte orkat göra så mycket på grund av smärtan!

Det är trots allt skönt att vara tillbaka i vardagen. Det ger mig något att fokusera på och möjlighet att komma ut och träffa folk. Samtidigt är jag fortfarande orolig över hur mycket jag kommer att orka med tanke på smärtan.

Jag var ju tvungen att sluta äta Arcoxia på grund av magen och tryck över bröstkorgen. Tyvärr funkade Arcoxia bra mot värken och inflammationen i leder och muskler. Panodil som jag äter istället för Arcoxia funkar inte alls lika bra. Jag känner att inflammationen blivit värre och därmed även smärtan. För att kompensera detta höjde ju läkaren dosen Tiparol men den fungerar bara smärtstillande och gör inget åt orsaken till smärtan.

För två veckor sedan tog vi ju en massa nya prover men förutom att konstatera att jag hade åkt på magkatarr på grund av Arcoxian så gav de inget svar på varför jag har ont. Sänkan var bra och de reumatiska proverna negativa. Detta gör att läkaren fortfarande letar efter en orsak och inte kan/vill ställa någon diagnos…. vilket i sin tur gör att hon inte vill sjukskriva… inte ens på deltid.

Förra veckan var jag dock och träffade arbetsterapeuten igen. Hon tycker det lutar åt att jag drabbats av multipel Artros (men som hon sa… hon är ingen läkare). Artros syns inte på några prover men enligt arbetsterapeuten liknar mina symptom de som patienter med Artros upplever. Eftersom smärtan blir värre när jag anstränger musklerna så fick jag ett nytt träningsprogram speciellt anpassat för personer med Artros. Träningen handlar i princip om att stretcha lederna för att på så sätt bibehålla rörligheten.

Jag ska ringa och prata med läkaren i morgon igen. Då ska jag dels höra om det finns någon bättre antiinflammatorisk medicin jaq kan få och dels ska jag berätta om mitt senaste möte med arbetsterapeuten. Förhoppningsvis kan det underlätta för läkaren att ställa diagnos. Och även om inte läkaren kan ställa diagnos så måste hon backa upp mig gent AF för det funkar inte att ””jobba” 100% med den smärtan jag har idag.

Min arbetsförmedlare är tillbaka från semester nästa vecka och då ska jag boka in ett möte med henne för att diskutera situationen. Det optimala vore om vi kunde hitta en flexibel lösning där jag får möjlighet att anpassa arbetstiden efter hur mycket jag klarar av utan att detta påverkar min ersättning från Försäkringskassan. Jag har ju trots allt samma ersättning via aktivitetsstödet oavsett om jag går sjukskriven eller är sysselsatt.

Fram tills dess är det bara att kämpa på och försöka klara dagen så gott det går. Som tur är så har jag sedan tidigare en överenskommelse med handledarna på MediaCopy som gör att jag kan komma in lite senare på morgonen när min mage krånglar… men med tanke på att värken ofta är som värst fram på eftermiddagen så skulle jag även behöva kunna gå ifrån tidigare de dagar värken blir för svår.

Skönt att trycket över bröstet i alla fall försvunnit!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

