Nya ledtrådar

Som ni säkert vet vid det här laget så har jag haft problem med värk i lederna en längre tid och är sjukskriven på halvtid. Läkaren har fortfarande inte lyckats ställa någon diagnos och i mitten av oktober ska jag få träffa en reumatolog som en del i utredningen av min sjukdom.

När jag träffade läkaren sist undrade hon om jag kände till om det fanns någon i min släkt med reumatologiska problem. Jag funderade och svarade att jag tror att min faster har problem med värk i lederna.

Idag har jag pratat med min far om saken och fått ytterligare några ledtrådar till vad som kan ligga bakom mina problem. Det visade sig att min farfar var reumatiker och att min faster helt riktigt också drabbats av reumatisk värk. Eftersom min farfar hade det och även min faster har det så är sannolikheten stor att det ligger i generna och är ärftligt.

Till råga på allt så har både min faster och min far, precis som jag, mindre problem med psoriasis. Själv har jag inte kollat upp om de fläckar jag har på ena armbågen och höger skenben verkligen är psoriasis men då jag haft dem under många år och de till och från flagnar så jag är ganska säker på att det är psoriasis.

Inom läkarvetenskapen finns en tydlig koppling mellan psoriasis och reumatism genom att psoriasis kan vända sig inåt i kroppen och sätta sig på lederna. Detta kallas för psoriasis artrit och ger upphov till starkt begränsande smärta i drabbade leder. I vissa fall syns inte denna typ av reumatiska problem i några blodprover utan det kan krävas en skiktröntgen av de drabbade lederna för att upptäcka de förändringar som utlöser smärtan. Enligt personer jag pratat med som har psoriasis artrit så kan det räcka med en mindre fläck psoriasis på utsidan för att kroppen skall riskera vara full med psoriasis artrit som satt sig på lederna.

Psoriasis artrit uppträder även, precis som psoriasis, ofta i så kallade skov. Detta innebär att vissa som bär på sjukdomen kanske aldrig upplever några problem eller endast lindriga problem under kortare perioder. För andra som drabbas kan dock dessa skov bli riktigt kraftiga och pågå under lång tid.

Nu är det trots allt så att jag inte fått bekräftat av någon läkare än att det verkligen är psoriasis artrit jag drabbats av… men tyvärr låter det allt mer troligt att det är detta som ligger bakom den värk jag har.

Jag har dock inte gett upp hoppet om att det skall finnas en annan och mindre allvarlig förklaring till mina problem. Det är trots allt så att psoriasis artrit är en kronisk sjukdom som inte går att bota. Allt som går att göra är att lindra smärtan och försöka hålla igång kroppen genom rehabilitering och träning.

Men, som sagt, jag har ännu inte fått bekräftat att det är detta jag drabbats av… och låt oss hålla tummarna för att jag har fel!

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

