Robotar

Jag läser just nu en bok som fanns med på årets bokrea. Robotrevolutionen: Sverige i den nya maskinåldern. Häromdagen kom jag i samtal med en kollega om detta att robotar och automatisering riskerar att ersätta människan inom många yrken. Många av de som forskar kring detta hävdar att upp till hälften av alla jobb i Sverige kan komma att ersättas av maskiner inom de närmsta 20 åren. Det är över 2 miljoner jobb.

Det min kollega invände emot var att, i hans ögon, skulle det vara nästan omöjligt att ersätta t.ex. sophämtare. Detta då det skulle kosta för mycket att bygga om alla soprum, soptunnor och liknande. Plus att robotar, enligt honom, aldrig kan bli så smidiga att de kan navigera trånga utrymmen och lyfta tunga saker. Om man ser tillbaka på hur robotar varit fram till idag kan jag förstå hans resonemang. Men, så såg jag en video från Boston Dynamics nu på morgonen. Utvecklingen går minst sagt snabbt framåt!

Den låda roboten i videon lyfter väger ca 45kg. Tillsammans med utvecklingen av sensorer, gyroteknik, autonoma maskiner och djupinlärning ser det faktiskt ut som om robotarna är på väg att ta över. Frågan är då; hur ska vi vanliga människor hitta vår försörjning när robotarna tar våra jobb?

//CivXL

Kommentarer inaktiverade.

